maanantai 10. huhtikuuta 2017

Makea chilikastike

Kun kerran teet itse makeaa chilikastiketta, et ihan hevillä kaupan pulloon tartu. Itse tehdyssä soosissa ei ole tunkkaisuudesta tietoakaan - ei myöskään lisä- eikä säilöntäaineista. Upea väri ja ihana maku!

Minä tein kastiketta tarjottavaksi katkarapu-inkiväärigyozojen kanssa. Sain ohjeen aasiaruokakurssilta, jossa kastiketta tehtiin aika reilu satsi. En hoksannut kysyä, kuinka pitkään soosi säilyy jääkaapissa. Etikan ansiosta luulisin sen pärjäävän kotvasen. Ellei tule syödyksi suit sait.


SWEET CHILI -KASTIKE (reilu satsi, josta minä tein puolikkaan)

200 g punaisia chilejä
5 dl riisietikkaa
500 g sokeria
1 rkl suolaa

Poista chilien kannat ja halkaise chilit pituussuunnassa. Poista siemenet. Minä kaapaisin ne pois pikkulusikalla, kävi joutuisasti. (Kumihanskat käsissä ei ole huono valinta isoa chilikasaa käsiteltäessä. Minä en käyttänyt, mutta olin ekstravarovainen, etten hieraissut välillä silmiä.) Soseuta chilit blenderissä tai sauvasekoittimella.

Kiehauta kattilassa etikka, sokeri ja suola. Lisää joukkoon chilisose ja keitä seosta miedosti poreillen, kunnes lämpötila on 106 astetta. Minä mittasin lämpömittarilla, mutta ilmankin pärjää. Tuossa lämpötilassa nimittäin kastike alkaa paksuuntua juuri sopivaksi ja sen voi testata lusikan kuperalla puolella. Kun lusikkaa käyttää kastikkeessa ja sormella vetäisee viivan lusikan kuperalle puolelle kastikkeen keskelle, pitäisi siihen jäädä puhdas alue eikä kastike enää valu takaisin. Selitinköhän tämän nyt yhtään ymmärrettävästi? Jos en, niin hommaa digitaalinen lämpömittari, on hyvä se.

Jäähdytä kastike ennen tarjoilua.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti